Kişinin yaşadığı toplum içinde kıymeti olan , kabiliyet, iktisat ve başka davranış biçimlerini vüruttirdiği süreçlerin tümüdür.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara için insanların davranışlarında belli vürutmeler esenlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Yetişek; kişinin davranışlarındaki evetşantısı yoluyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğanlayışme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü üzere eğitimin bir çok tanımı mimarilabilmektedir. Ancak, günümüzde çoğunlukla tercih edilen tanım:
“Bireyin davranışında, kendi evetşantısı yoluyla ve kasıtlı olarak mergup yönde( eğitimin amaçlarına amelî ) bileğanlayışme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu tanıma için;
· Yetişek bir süreçtir.
· Yetişek sürecinde, kişinin davranışlarının mergup yönde bileğanlayıştirilmesi amaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğanlayışme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde kişinin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç çizgi öğesi vardır.
1. Amaç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Yetişek amaçla başlar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam değer ve istimara ile son bulur. Sürecin bu mantığı cümle kültürler için özdeşdır. Amaçların içeriği ve öğrenme için kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre için bileğanlayışebilir, fakat sürecin doğası bileğanlayışmez.
Yetişek kapsamı ve tanımlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün boyunca biraşırı filozof ve terbiyeci, eğitimin ne evetğuna konusunda farklı farklı tanımlamalarda bulunmuşdolaşma. Hasetmüzde ise eğitimin kabul edilen ölçünlü tanımı şudur: Yetişek, kişinin davranışlarında kendi evetşantıları yoluyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğanlayışikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanımlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu tanımlamanın içinde eğitime konusunda bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları yoluyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğanlayışikliği” ve “müddetç” üzere kelimeler eğitimin temel taşlarıdır.
Yetişek, kişi için ömür boyu devam eden bir süreçtir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise kişinin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik kısaca beklentilere ve hedeflere amelî olabileceği üzere istenmedik yönde bile vürutebilir. Yetişek sürecinin anlayışletilmesi ise kasıtlı kısaca programlı ve programlı olabileceği üzere vürutigüzel bile olabilir. Kasıtlı olarak yapılan eğitime formal eğitim bilimi, vürutigüzel yapılan eğitime ise informal eğitim bilimi denir. Henüz açıklayıcı bir örnek verirsek meslek, dershane, eğitim bilimi merkezleri üzere mekânlarda maruz eğitim bilimi formal; kişinin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı olmayan eğitim bilimi ise informal eğitidir. Doğrusu eğitim bilimi sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine için sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim bilimi sarhoş olmak üzere dü tür ortaya çıkar. Formal eğitim bilimi okullarda evet da kurumlarda belli bir maksat ve yetişek çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim bilimi tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim bilimi süreci idari bir kadro ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal eğitim bilimi ise hudayinabit vüruten ölçüsüz ve programsız yapılan eğitimdir ki fert bu eğitimi içtimai çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir düzen olarak ele kırmızıındığında ise eğitim bilimi sisteminin üç çizgi ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, süreçler ve çıktılardır. Kök; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, yapı, donanım, maliyet, personel üzere fiziksel unsurlardır. Süreç; meslek içinde meydana gelen dersler, öğrenme evetşantıları ve ders aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde uzmanlık, yeterlilik, yetki, imtihan akıbetları üzere mergup davranış bileğanlayışiklikleridir.